Railinfra is een belangrijk onderdeel bij de spoorwegen. Het spoor vormt al lang (1920) het hart van al onze activiteiten. Prorail is verantwoordelijk voor het gehele spoorwegnet in Nederland. Hij zorgt voor de veiligheid, aanleg, onderhoud en beheer van het hele spoorwegnetwerk. Door Prorail worden de werkzaamheden niet zelf uitgevoerd. Voor de onderhoudswerkzaamheden heeft ProRail grote spoorondernemers gecontracteerd. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld BAM-rail en Structon. Voor de bouw en vernieuwingswerk zijn er een tiental aannemers gecertificeerd. Prorail heeft zijn hoofdvestiging in Utrecht. De regionale vestigingen zijn in Rotterdam, Amsterdam, Zwolle en Eindhoven.
Structon
Het is Structon Rail die over alle kennis beschikt van alle aspecten van de railinfrastructuur. Ze maken gebruik van de kennis die is opgedaan in andere landen van Europa. Het spoorwegnet moet veilig en betrouwbaar zijn. Zij zorgen voor onderhoud, nieuwbouw, vernieuwing, machines, energie, spoorwegbeveiliging en spooraansluitingen.
Onderhoud
Het is Structon rail die al vele jaren ervaring heeft op het gebied van onderhoud van het spoorwegsysteem. De mogelijke defecten worden tijdig gesignaleerd. Hierdoor zijn de risico’s minder. Ook de verstoringen voor de reizigers zullen minder zijn. Ze maken gebruik van de door hen zelf ontwikkelde processen en systemen van assetmanagement. Door het meet- en monitorensysteem wordt een volledig en actueel statusoverzicht geboden.
Nieuwbouw
Ook voor de aanleg van nieuwe spoorweglijnen zijn ze ingesteld. Ze maken gebruik van een uitgebreid machinepark. De bovenleiding en spoor wordt efficiënt en effectief aangelegd. Nieuwbouwprojecten worden tot een goed einde gebracht, omdat het juiste materieel bij de juiste mensen wordt samengebracht.
Het vernieuwen van spoorlijnen
Het is niet alleen zo dat er altijd nieuwe spoorlijnen moeten worden aangebracht. Bij Structon beschikt men over de juiste machines voor het vernieuwen van de lightrail- tram en metrolijnen. Het Nederlandse spoornet is een van de drukst bezette sporen binnen Europa. Daarom is het belangrijk dat het vernieuwen van bepaalde delen veilig en snel gebeurd. Er moeten geen nadelige effecten voor de reizigers zijn. Men werkt altijd via een zeer strakke planning. Met de vernieuwingstrein is het mogelijk om snel en efficiënt spoorstaven en dwarsliggers te vervangen. Vaak gebeurt dat tijdens de nachtelijke uren, omdat men zo min mogelijk wilt hebben dat de reizigers er last van hebben. Het komt natuurlijk weleens voor dat er over een spoor geen treinen kunnen rijden. Dan wordt dat deel buiten gebruik gesteld en worden de reizigers gedurende de tijd dat er werkzaamheden zijn met bussen vervoerd.
Er kunnen plotselinge noodzakelijk werkzaamheden nodig zijn. Wanneer een trein tegen bijvoorbeeld een vrachtwagen botst kan de schade aanzienlijk zijn. Het spoor maar ook de bovenleidingen kunnen beschadigd zijn. Op zo’n moment moet er snel een goede planning worden gemaakt om de klus binnen de kortste keren te kunnen oplossen. De juiste machines en spoormaterialen moeten snel worden aangevoerd en de reizigers moeten over het afgesloten traject met bussen vervoerd kunnen worden. Er komt bij dergelijke voorvallen in een korte tijd heel wat kijken. Dan heeft men specialisten nodig die dat werk kunnen dragen. In Nederland hebben we een veilig en zeer accuraat netwerk van het spoor.